Gedicht

23 oktober 2016 - Cairo, Egypte

"Hope the voyage is a long one. May there be many a summer morning when, with what pleasure, what joy, you come into harbors seen for the first time..." (Kafavis)

Djuka is voor het eerst in Egypte en kijkt haar ogen uit. Ik moet denken aan de eerste keer dat ik hier was. Het leek alsof ik in een film beland was. De geluiden van straatventers, de warmte, het onberekenbare dagritme. We zijn aan het bijkomen van de reis die overigens bijzonder voorspoedig verlopen is. De grondstewardess bij de incheckbalie had een notitie gemaakt over onze trouwdag en we werden, verderop op Schiphol, overal gefeliciteerd. In het vliegtuig kregen we alle drie (Djuka ook) champagne, uit een klein kristallen glaasje. "Dit hebben jullie vaker gedaan." zei de stewardess in het vliegtuig. Ze vond dat het beademingsapparaat tijdens het opstijgen weggestopt moest worden. Maar Lex heeft meteen gezegd: "Nee, er komt dan te veel druk op mijn longen." Het antwoord: "Ik denk er even over na," konden wij als akkoord beschouwen. Even later werd een wiegje opgehangen, waar we de apparatuur vervolgens veilig in konden vervoeren. En omdat de vlucht een half uur korter was dan normaal, hadden we geen gedoe met accu's die bijna leeg zijn en alarmen die afgaan. Alles ging soepel en ontspannen. Een beetje extra hulp van Djuka was meer dan welkom. Al met al was het een hele fijne reis.

1. Jelle Terpstra:
    23 oktober 2016
    Wat fijn om te lezen dat alles voorspoedig is verlopen! Pappa/opa
  2. Elie:
    Ja, zeker fijn!
    Ook de methode: in de auto gaan zitten en de mannen rustig hun zenuwslopende gang laten gaan met de rolstoelen en de koffers, die niet - zoals in Nederland - met een liftje in de auto geheveld worden, maar stuk voor stuk handmatig de, voor de gelegenheid geregelde pick-up ingetild moeten worden, heeft weer uitstekend gewerkt. Elke keer ben ik dankbaar voor al die welwillendheid waarmee we meteen bij aankomst worden verwelkomd. De mannen maken grapjes met Djuka, die in het vliegtuig een paar Arabische woordjes heeft geleerd. "Goedenavond!" roepen ze haar goedlachs toe en zij doet haar best om iets terug te zeggen. "Meseh el Kher!" Avond met Geluk!