Droom van Lex

18 november 2016 - Cairo, Egypte

Mag ik iets over je droom schrijven? Het mag. "Ik wil wel door, mama." Natuurlijk gaan we door. Dat wil ik ook. Af en toe praten we. Huilen we even samen. Zonder iedereen om ons heen, die zegt dat we sterk moeten zijn of genoeg gehuild hebben. Vandaag heb ik de radio aangesloten. Dezelfde liedjes draaiden ze in 'ons' cafeetje. Wat heb ik de muziek gemist. "Niet per se deze muziek, maar gewoon muziek," zeg ik. Lex glimlacht. De tranen stromen over mijn wangen. "Als je wilt dat ik niet verbitterd raak, zal ik toch echt af en toe moeten huilen."

We lopen over de begraafplaats. Lex zit in de autorolstoel. Overal hangen foto's. Onder de foto's staan witte pijlen, sommige wijzen omhoog, andere omlaag. Bij de foto van Raafat staat een witte pijl naar boven. We gaan naar binnen en nemen de lift naar boven. Daarna lopen we door een gang die leidt naar een deur. Ik doe de deur open. Bij binnenkomst zien we Raafat naast de kist staan. Lex zegt: "We missen je en we houden van je" en Raafat antwoordt :"Ik mis jullie ook en hou ook van jullie, maar het is goed met mij." Hij zegt tegen Lex: "Ik wil je een knuffel geven, maar kan dat niet, kijk maar," en hij loopt naar de deur om de deurknop te pakken, maar dat lukt niet. Dan komen opeens Raafat's broer en zus, Teta, Mervath en Romany binnenlopen. We praten gezellig met z'n allen, alsof we thuis in de huiskamer zitten. En dan moeten we afscheid nemen. Raafat loopt een eindje met ons mee. "Verder kan ik niet," zegt hij als we beneden zijn.

Het einde van een mooie droom.

1. Jelle Terpstra:
    18 november 2016
    Wat een mooie droom lex en elisabeth!
    Xxx opa/pappa
  2. Carolien:
    19 november 2016
    Wat een mooie droom! Enne huilen mag zeker, dikke knuffel.
  3. Elie:
    21 november 2016
    Ja Jelle, ik droom dingen als dat Raafat en ik, aangehouden worden vanwege snelheidsovertredingen, toch een beetje van een andere orde, vrees ik. Dit was vlak na Raafat's verlijden wel 'de droom der dromen' en niet alleen troostrijk voor ons tweetjes. Liefs van Elisabeth
  4. Elie:
    Annemarie,

Dank je voor je berichtje en je lieve woorden!

Liefs van Elisabeth
  5. Elie:
    21 november 2016
    Hoi Carolien, ik neem een voorbeeld aan Anna Enquist, die zegt: "Je moet helemaal niks." Ik zoek het niet op, maar ga het verdriet ook niet uit de weg. Dat lijkt me verstandig. Het is wel fijn dat we nu niet hoeven te reizen. Daarvoor zijn we nog te veel uit balans. Elke dag een klein stapje. De afwas doen. Een stukje schrijven. Wat lezen. Een beetje praten. Ik mag huilen maar mag ik ook lachen? Ik schrik ervan als ik plotseling een grapje maak. Heb je net een schaterlach ontwikkeld, bevind je je in diepe rouw. Mijn schoonmoeder heeft vandaag met een stapel kleurige pijpenragers, twee scharen gefabriceerd. Dat zijn de kleine dingen die er voor mij toe doen. Morgen "Raafat-dag". Liefs van Elisabeth
  6. Carolien:
    26 november 2016
    Ja lachen mag ook! Rouwen is een mix van alle emoties. EN soms heb je het gewoon even nodig om door te kunnen. Knuffel