Licht

5 december 2016 - Amsterdam, Nederland

Als we thuiskomen, valt mijn oog meteen op het smalle canvas dat ik - vlak voor de reis - bij de Dirk in mijn boodschappenwagentje heb geladen. Samen met een stel olifanten, en een canvas met de tekst: Laugh, Live every day, Love very much. Het plan was om, een aantal ervan, mee te nemen voor het huisje in Alexandrië, maar ze pasten niet in de koffers. In plaats daarvan hing ik ze hier op. De afbeelding treft me meteen bij binnenkomst en ook mijn zusje valt het gisteren direct op. Het is een zoet plaatje, maar wat krijgen zoete plaatjes een diepere betekenis, in dit soort omstandigheden. Een paadje - bezaaid met roze rozen - strekt zich uit, als een overdekte weg naar 'het Licht.' Toen ik Raafat pas kende, zaten we een keer in de auto bij Anneke, een vriendin van mij. Zij was niet heel handig met kaartlezen en routes en we verdwaalden dan ook prompt, hetgeen Raafat niet in het minst van z'n stuk bracht. Integendeel, hij leek erg van de "detour" te genieten en maakte voortdurend grapjes. Ik, daarentegen, zat me te ergeren op de achterbank. Het lijkt wel alsof we in de tussentijd van persoonlijkheid gewisseld hebben. Op het station in Caïro - we schrijven eenentwintig jaar later - moeten we wachten op de trein. Raafat is gespannen en geeft Nagy, die de kaartjes heeft gekocht de schuld van de vertraging: verkeerd perron, verkeerde trein. Terwijl ik de blogjes om me heen - als spreekwoordelijke paddenstoelen - de grond uit zie schieten en met volle teugen geniet van het begin van onze reis, is dat voor Raafat anders. De speelse grappige Raafat die, toen we verkering hadden, tevoorschijn kon springen, met het felle, citroenkleurig pak aan, dat zijn moeder voor hem had gekocht en dan enthousiast "Banaan!" kon uitroepen, is verder te zoeken dan ooit. "Raafat kan jullie nu veel beter helpen," zei iemand vandaag tegen mij en ik realiseer me opeens dat 'de leegte' waar men het vaak over heeft, eerder aanvoelt als 'volte.' Er hangt een hele volle energie in huis. Warm. Omhullend. Een beetje vergelijkbaar met de energie die ik voelde, toen ik voor het eerst de toko van La Playa binnen kwam wandelen. Daar was Raafat. Ben je hier ook? Wat een vraag. Natuurlijk ben je hier.