Dinsdag

6 december 2016 - Amsterdam, Nederland

"We do not receive wisdom. We must discover it for ourselves after a journey through the wilderness which no one else can make for us." (Marcel Proust)

Dinsdag, dag van oorlogsstrijd en gerechtigheid, dag van herdenken in het klein. Dag van wijn, van moe en dankbaar zijn. Mardi. Jom El Talet. Dag van Raafat en het aanbellen van mensen. Dag van woordeloos onbegrip en hoe ik je mis. Hoe het toch kan dat wij elkaar begrepen, zo'n diepgelaagd, zeker weten. Wat was het verfrissend om een ander geluid te horen, de dingen vanuit jouw perspectief te ondergaan, jouw achtergrond te bekijken. En wat moet je geleden hebben onder de spanningen die in de wereld gaande zijn en waar je uit alle macht probeerde grip op te krijgen. Een eenzame weg. Er wordt niet graag geluisterd naar een zachte stem als die van jou. Liever raakt men opgewonden van luid geroep. Woordeloos onbegrip. Je moet eronder geleden hebben. Net als het zien verschrompelen van landen en levens die betekenis voor je hadden, waar je van hield. Die strijd is nu voorbij, liefste. Je bent verstrikt geraakt en ik zal je bevrijden.

Proost! Op de vrede! Op het leven! Op jou!

1. Jelle Terpstra:
    6 december 2016