Getimmer en cappuccino

29 oktober 2016 - Alexandria, Egypte

In Nederland ligt de straat open vanwege werkzaamheden en Raafat wil liever vandaag dan morgen weg van "alle deze zooi" om vervolgens hier om acht uur 's ochtends wakker te worden door het getimmer van werklui. Schuin tegenover ons, wordt een nieuwe flat neergezet. Ik moet er hartelijk om lachen. Waar je van wegloopt krijg je terug, dat blijkt wel weer. Vannacht zitten we op ons balkonnetje en vragen ons af, of we misschien op een andere planeet geland zijn. Planeet Egypte. Als Raafat samen met Hany, zijn neef bij de visboer even eten gaat halen, blijf ik in de auto zitten. Na een minuut of tien word ik onrustig, de raampjes staan open, de auto blokkeert een stuk of vier andere auto's en een oudere man komt met een stofdoek ijverig de ramen schoonmaken. De angst zit nog in mijn systeem en ik vraag me af waarom. Om mij heen lopen gezinnetjes met baby's op de arm, de vrouwen zien er verzorgd uit en zijn bezig met boodschappen, familiebezoek, werk...met leven, tout court. Er is geen reden om in paniek te raken. "Hier wil ik vanaf, van die angst," zeg ik tegen Raafat. De zon, de mensen en de wandelingetjes door het buurtje hier gaan me daar vast en zeker mee helpen. Ik wil het land weer vertrouwen zoals het land mij vertrouwt. De ober van het café waar we nu een tweede cappuccino besteld hebben, spreekt Arabisch met mij en zet de muziek wat zachter zodat de oudjes kunnen genieten van hun eerste ochtendje samen. Raafat rookt "shisha" en verspreid een rokerig aardbeienluchtje. De jongens gaan zo meteen een taxi bellen voor ons. We hebben afgesproken bij Molly, een Egyptische vriendin van ons. Zij is met haar vriend ook in Nederland geweest en zij verheugt zich erg op onze komst. We hebben geen Wi-Fi in ons huis maar kunnen hier de hele dag terecht. Ik vind het leuk om een vaste stek te hebben, waar we bekenden tegenkomen. Ondertussen raast het verkeer over de boulevard aan ons voorbij, ik heb nog niet de moed om over steken. We zitten goed, hier. Adele wordt opgezet. ""I heard you're settled down" yes girl, dat heb je goed gehoord. En happy. Morgen meer. Lieve groetjes uit het zonnige Alexandrië.

1. Milenka:
    29 oktober 2016
    Wat leuk om met jullie mee te lezen en wat schrijf je dat toch heerlijk beeldend op allemaal ;-)
    Geniet samen van alles wat Alexandrie jullie te bieden heeft!
    Veel liefs
    Milenka en mannen
  2. Elie:
    30 oktober 2016
    Hee lieve luitjes, leuk dat jullie meegenieten, het is heerlijk om hier te zijn. Gisteravond heb ik zitten kaarten met de kinderen van Raafat's neef die ik zeven jaar niet heb gezien, maar de liefde is er nog.
    liefs!Elisabeth